• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
0

«هوش حسی‌حرکتی» کودکان باید در اسباب‌بازی‌ها تحریک شود

  • کد خبر : 5584
  • 14 فروردین 1403 - 13:33
«هوش حسی‌حرکتی» کودکان باید در اسباب‌بازی‌ها تحریک شود
فوق تخصص مهارت‌های زندگی و سطوح یادگیری، نبود مهارت‌های حسی و حرکتی را یکی از معضلات اسباب‌بازی‌های ایران دانست و گفت: بازی‌های دوران کودکی در گذشته علاوه‌بر هزینه‌های بسیار پایین، تمام مفاصل را به حرکت وامی‌داشت و اکنون جای بازی‌های چنینی خالی است.

به گزارش پرگار خبر به نقل از خبرگزاری آنا، مریم بهنودی، فوق تخصص مهارت‌های زندگی و سطوح یادگیری از ژاپن در پاسخ به اینکه برای نمادسازی ایرانی باید چه اقداماتی صورت گیرد، اظهار کرد: برای کودکان در سن ۷ سال، هوش حسی و حرکتی بسیار مهم تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته تمام بازی‌ها روی هوش حسی و حرکتی و فیزیک بدن کودک تمرکز داشته است، تصریح کرد: برای مثال، بازی رقص پا تمام لگن، مفاصل و ماهیچه‌ها را درگیر می‌کند که تاکنون مشابه آن را در بازار ندیدم.

بهنودی با اشاره به اینکه بازی‌های کودکان باید وسایلی باشد که تقویت ماهیچه‌ها، عضلات، استخوان‌بندی و حرکت‌ها مغز را به همراه داشته باشد، عنوان کرد: بازی‌های کارتی، یارانه‌ای به همراه سی‌دی به هیچ عنوان برای کودکان به‌ویژه زیر سن هفت سال پیشنهاد نمی‌شود.

هوش حسی‌حرکتی کودکان باید در اسباب‌بازی‌ها تحریک شود

این فوق تخصص مهارت‌های زندگی و سطوح یادگیری از ژاپن یکی از معضلات بزرگ اسباب‌بازی‌های ایران را عدم وجود مهارت‌های حسی و حرکتی دانست و ادامه داد: درگذشته بازی‌های دوران کودکی علاوه‎‌بر هزینه‌های بسیار پایین، تمام مفاصل را به حرکت وامی‌داشت و جای بازی‌های این‌چنینی در ایران خالی است.

وی با بیان اینکه بازی‌های ایرانی و بومی باید منجر به تحرک بدن شود، اظهار کرد: ارتباط با پارک‌های خارجی و ایده‌پردازی از آنها می‌تواند یک امر موثر در طراحی‌های بازی‌های فکری محسوب شود. آنها باید مشاهده کنند که در آن بازی‌ها چه ابزاری وجود دارد و از ایده آنها برای کودکان ایرانی استفاده کنند.

از ایده‌های خارجی باید در طراحی اسباب‌بازی‌ها بهره ببریم

بهنودی با بیان اینکه ایده‌پردازی از فناوری اسباب‌بازی‌ها در بزرگسالان اتفاق افتاده است، تصریح کرد: اما این موضوع هنوز برای اسباب‌بازی‌های مختص کودکان محقق نشده است و بنابر اهمیت آن، باید در دستور کار قرار گیرد.

این فوق تخصص مهارت‌های زندگی و سطوح یادگیری از ژاپن استفاده از اسباب‌بازی‌های حسی‌حرکتی را ضروری دانست و تأکید کرد: طراحان و فعالان حوزه اسباب‌بازی باید از ایده‌های خارجی بهره ببرند. برای مثال، بازی بلاک‌آس مدت ۱۰ سال است که در آمریکا رتبه اول را کسب کرده است؛ این بازی یک تکنیک ساده و یک استراتژی بزرگ دارد و آن این است که کودک را به تفکر وامی‌دارد.

وی با بیان اینکه بازی بلاک‌آس شامل ۸۴ قطعه از ۴ رنگ مختلف، یک صفحه بازی متشکل از ۴۰۰ مربع می‌شود، ادامه داد: این بازی در عین سادگی، پیچیدگی‌های بسیار جذابی دارد که تفکر چندگانه کودک را می‌طلبد. درواقع، این بازی نوعی حل مسئله به‌شمار می‌آید.

بهنودی با بیان اینکه بازی‌های پیچیده؛ اما شانسی برای رشد فکری کودکان موثر نیست، یادآور شد: بازی که حل مسئله و تفکر داشته باشد، یکی از بهترین و موثرترین بازی‌ها به‌شمار می‌آید.

لینک کوتاه : http://pargarkhabar.ir/?p=5584

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi