• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
2

تلفیق زیبای صنایع‌دستی و گردشگری در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران/ از صداق «تِق تِق» چکش روی مس تا سفر به سواحل زیبای خلیج‌ همیشه فارس

  • کد خبر : 4437
  • 25 بهمن 1402 - 12:15
تلفیق زیبای صنایع‌دستی و گردشگری در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران/ از صداق «تِق تِق» چکش روی مس تا سفر به سواحل زیبای خلیج‌ همیشه فارس
صدای تق و تق چکش روی یک ظرف مسی، موسیقی زیبایی ایجاد کرده است. اینجا هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران است. نمایشگاهی که از روز دوشنبه ۲۳ بهمن آغاز شده و تا روز پنجشنبه ۲۶ بهمن ادامه دارد.

به گزارش پرگار خبر به نقل از خبرگزاری میراث آریا، چندسالی بود که نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی همزمان برگزار می‌شد. امسال اما شرایط تفاوت دارد و قرار است نمایشگاه صنایع‌دستی به شکل مستقل در تهران برگزار شود با این حال امسال نیز صنایع‌دستی جزو لاینفک هفدهمین نمایشگاه گردشگری است و در تمام غرفه‌ها شاهد حضور هنرمندان صنایع‌دستی هستیم.

اینجا غرفه زنجان است و این هنرمند زنجانی در رشته قلمزنی روی مس در این غرفه در حال انجام کار است. گردشگران و بازدیدکنندگانی که به این غرفه می‌آیند از نزدیک شاهد فعالیت هنرمندان صنایع دستی استان هستند که با زیبایی هرچه تمام‌تر و با عشق و علاقه خاص در حال کار هستند.صنایع‌دستی صنعت نیست بلکه یک هنر است، هنری بی‌بدیل که روح انسان را تازه می‌کند.

در تمام غرفه‌های هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران شاهد حضور و فعالیت هنرمندان صنایع‌دستی هستیم. اینجا در غرفه استان زنجان تنها یک نمونه از حضور هنرمندان صنایع‌دستی را شاهد هستیم و با گشت و گذاری در سراسر نمایشگاه، هنرمندان صنایع‌دستی را می‌بینیم که با جان و دل در کنار فعالان حوزه گردشگری مشغول فعالیت و معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های صنایع‌دستی استان خود هستند.

میکائیل موسوی معاون صنایع‌دستی استان زنجان درباره حضور هنرمندان این استان در هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران می‌گوید: هنرمندان استان زنجان در رشته‌های ملیله کاری، چاقوسازی، قلمزنی روی مس، مسگری، سفالگری و چاروق دوزی در کنار فعالان گردشگری در غرفه اداره کل در سالن ۸ و ۹ مستقر هستند و علاوه بر غرفه، کارگاه زنده نیز برگزار می‌کنند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان زنجان می‌افزاید: امسال حوزه صنایع‌دستی زنجان با سه رویکرد توسعه آموزش، معرفی رشته‌های شاخص استان و حمایت از هنرمندان برجسته و فاخر استان در این نمایشگاه شرکت کرده است.

او ادامه می‌دهد: باید از هر فرصتی برای معرفی تولیدات دست‌ساز هنرمندان بهره برد و بی‌شک برپایی این دست نمایشگاه‌های مناسبتی تأثیر بسزایی در معرفی و شناخت این هنرهای اصیل به گردشگران و بازدیدکنندگان دارد.

سری به سایر غرفه‌ها می‌زنم. در تمام غرفه‌ها شاهد حضور و فعالیت هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هستم. به غرفه استان البرز نیز می‌روم. اینجا هم هنرمندانی را می‌بینم که از روی عشق و علاقه در حال فعالیت هستند. هیچ بازدیدکننده‌ای از کنار آثار صنایع‌دستی و یا اجرای زنده هنرمندان بی‌تفاوت عبور نمی‌کند. برای آن‌ها صنایع‌دستی جذاب و تماشایی و البته دلنشین است.

جعفری‌زاده معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان البرز نیز درباره حضور هنرمندان این استان در این دوره از نمایشگاه می‌گوید: هنرمندان در رشته‌هایی از جمله چرم دست‌دوز، سفال لعابدار، منبت نازک چوب، معرق، خاتم‌کاری، خراطی چوب، احجام فلزی، قلمزنی، سفال و سرامیک، گلیم‌بافی و زیورآلات سنتی در این نمایشگاه حضور دارند.

به گفته معاون صنایع‌دستی استان البرز به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین استان های کشور به شمار می‌رود و به این ترتیب در این حوزه از تنوع بسیار بالایی برخوردار است که به عنوان یک فرصت برای استان به شمار می‌رود.

جعفری زاده می‌افزاید: از میان رشته های صنایع‌دستی در البرز صنایع چوبی، سفال و سرامیک و گلیم و جاجیم بافی از جمله رشته‌های قدیمی و بومی این منطقه بوده و تاریخچه ای دیرینه در روستاها و شهرهای البرز دارند.

معاون صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به ارائه صنایع‌دستی فاخر و دارای نشان ملی در غرفه استان البرز ادامه می‌دهد: برخی از هنرمندان صنایع‌دستی حاضر در نمایشگاه به ارائه کارگاه زنده صنایع‌دستی در نمایشگاه می پردازند.

او صنایع‌دستی و گردشگری را در یک راستا و وابسته به یکدیگر عنوان می‌کند و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری را فرصت مناسبی برای معرفی صنایع‌دستی ارزشمند استان البرز برمی‌شمارد.

در استان هرمزگان نیز هنرمندان در حال انجام کارهای هنری و صنایع‌دستی هستند. در بخشی از غرفه هرمزگان صفحه نمایش بزرگی نصب شده و تصاویری زیبا از جزایر ایرانی و سواحل زیبای خلیج فارس را نشان می‌دهد، دیدن اجرای زنده صنایع‌دستی و تماشای تصاویر زیبای سواحل خلیج همیشه فارس حس خوبی را به هر بیننده‌ای منتقل می‌کند.

استان بعدی که به آن سر می‌زنم استان تهران است. در این غرفه نیز صنایع‌دستی بخش جدایی‌ناپذیر نمایشگاه به حساب می‌آید. اینجا در غرفه تهران هنرمندی حضور دارد که در حال ساخت تندیس غزال ایرانی است. کار زنده‌ای که حسابی به دل هر بیننده می‌نشیند و تحسین بازدیدکنندگان را به همراه دارد.

حضور هنرمندان صنایع‌دستی و اجرای زنده آن‌ها، آن هم در تمام غرفه‌های نمایشگاه باعث شده تا علاوه بر بازدیدکنندگان و مردم علاقه‌مند به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، مدیران و مسئولان نیز از دیدن اجرای زنده هنرمندان صنایع‌دستی و حضور آن‌ها در نمایشگاه گردشگری به وجد آیند.

زوراب دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد، ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، جواد اوجی وزیر نفت، علی دارابی قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور، معاونان چند وزارتخانه و تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله افرادی هستند که در بازدید از هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران به تحسین و تمجید از هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی پرداختند.

لینک کوتاه : http://pargarkhabar.ir/?p=4437

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi