• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
1

دیپلماسی فرهنگی در سایه تبادل آثار ترجمه‌‌ای بین ملت‌ها عمیق‌تر می‌شود/ شعار نمایشگاه مفهومی عمیق دارد

  • کد خبر : 6451
  • 18 اردیبهشت 1403 - 14:13
دیپلماسی فرهنگی در سایه تبادل آثار ترجمه‌‌ای بین ملت‌ها عمیق‌تر می‌شود/ شعار نمایشگاه مفهومی عمیق دارد
سیدرضا تقوی گفت: ناشران داخلی و خارجی در فضای نمایشگاه کتاب با یکدیگر قرارداد می‌بندند و آثار مورد نیاز خود را با ترجمه فاخر به دست می‌آورند که همین امر می‌تواند منجر به تبادلات بیشتر محصولات فرهنگی بین ملت‌ها و تقویت دیپلماسی فرهنگی شود.

به گزارش پرگار خبر به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی رئیس مجمع نمایندگان استان تهران و نماینده مردم شریف تهران، ری شمیرانات در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر نمایشگاه کتاب در نشاط اجتماعی اشاره کرد: بی‌شک نمایشگاه کتاب برای آن دسته از افراد جامعه که کتابخوان حرفه‌ای هستند یک مکان پرنشاط خواهد بود؛ چون اینگونه افراد مطالعه را دوست دارند و این رویداد باعث شکل گرفتن یک نشاط عمیق در درونشان می‌شود. همچنین برای آن دسته از مخاطبانی که کتابخوان نیستند نیز فضای نمایشگاه پرنشاط خواهد بود، هرچند که ممکن است آنها به صورت گذری به نمایشگاه کتاب بیایند. پس نتیجه می‌گیریم نشاط اجتماعی با مطالعه ایجاد می‌شود و نمایشگاه کتاب نیز موجی از نشاط اجتماعی به وجود می‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه دیپلماسی فرهنگی در سایه تبادل آثار ترجمه‌‌ای بین ملت‌ها عمیق‌تر می‌شود، گفت: چون در نمایشگاه کتاب تهران ناشران و مهمانان خارجی نیز شرکت می‌کنند، می‌توان با همکاری ناشرانی که آثار فاخری از نویسندگان داخلی را چاپ کرد‌ه‌اند ویترینی از کتاب‌های گوناگون با محوریت دیپلماسی فرهنگی را در نمایشگاه کتاب برای مهمانان به نمایش گذاشت و نظرشان را در مورد ایران پرسید. همچنین می‌توان از آنها چگونگی برقراری بهتر ارتباطات فرهنگی میان ایرانیان و مردم کشورشان را مورد پرسش قرار داد. از این نظر نمایشگاه کتاب تهران ویترین دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

حجت الاسلام تقوی درباره شعار سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز اشاره کرد: این شعار مفهوم عمیق و تاثیرگذاری دارد. «بخوانیم و بسازیم» از این جهت خوب است که خواندن و ساختن را در کنار هم آورده‌ و این مفهوم را به مخاطب القا می‌کند که چون ساختن یک حوزه عملی است باید ابتدا در حوزه نظر و خواندن سرمایه‌گذاری کرده و بعد وارد عمل شد. کارکردن و ساختن بدون مطالعه اتفاق نخواهد افتاد. به طور قطع ساختن بدون آگاهی بهره‌وری لازم را نخواهد داشت. شعار این دوره از نمایشگاه کتاب، شعار پرمغزی است و دارای معانی بیشمار؛ اما نظر من این است که قبل از خواندن و ساختن نیاز به یک امر دیگری داریم و آن سوال داشتن است. به این معنی که اگر ما بخواهیم مطلبی را بخوانیم باید ابتدا مسئله داشته باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: خواندن امری است که با همکاری سه نهاد مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم تحقیقات و فناوری می‌تواند در جامعه نهادینه شود. نباید فراموش کنیم که مسئله کتاب و کتابخوانی یک امر دستوری و شعاری نیست، بلکه باید با ایده‌های خلاقانه نسلی را پرورش و ساخته و پرداخته کرد که دارای سوال و مسئله باشند و همین مسئله‌مند بودن آنها را به سوی خواندن سوق می‌دهد. خیلی مهم است که مردم قبل از خواندن یک سوال، نظر و مسئله داشته باشند تا از پایه و ریشه یعنی از همان دوران کودکی اهل مطالعه شوند. نظام آموزشی ما باید مسئله محور باشد تا نتیجه خواندن، ساختن شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه بین الملل چیزی که در نمایشگاه‌های کتاب دنیا به چشم می‌خورد این است که صنعت نشر این کشورها با حضور در نمایشگاه‌های مختلف کتاب به دنبال تبادل آثار ترجمه شده با سایر ناشران هستند. در نمایشگاه کتاب تهران نیز ناشران داخلی با ناشران خارجی در فرصتی استثنایی با یکدیگر آشنا شده و به تبادل آثار ترجمه شده می‌پردازند. در واقع ناشران داخلی و خارجی در فضای نمایشگاه کتاب با یکدیگر قرارداد می‌بندند و آثار مورد نیاز خود را با ترجمه فاخر به دست می‌آورند که همین امر می‌تواند منجر به تبادلات بیشتر محصولات فرهنگی بین ملت‌ها و تقویت دیپلماسی فرهنگی شود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : http://pargarkhabar.ir/?p=6451

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi