• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
1

تازه‌ترین کارگاه آموزشی کتاب‌آرا برگزار شد/ استوری‌برد در تصویرسازی کتاب چه اهمیتی دارد؟

  • کد خبر : 4664
  • 02 اسفند 1402 - 16:55
تازه‌ترین کارگاه آموزشی کتاب‌آرا برگزار شد/ استوری‌برد در تصویرسازی کتاب چه اهمیتی دارد؟
کتاب‌آرا، کارگاه یکروزه «اهمیت استوری‌برد در تصویرسازی کتاب» را برگزار کرد. مدرس این کارگاه با نمایش نمونه‌هایd از استوری‌برد کتاب‌های کودک و نوجوانِ هنرمندان ایرانی و خارجی، استوری‌برد را به مثابه نقشه‌‌راهی تعریف کرد که شامل جای‌گذاری و تقسیم‌بندی متن بر اساس تعداد صفحات و قطع کتاب و همچنین ترکیب‌بندی و انتخاب زاویه دید و طراحی شخصیت و فضاسازی است.

به گزارش پرگار خبر به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، کارگاه تخصصی «از کجا شروع کنم؟ اهمیت استوری‌برد در تصویرسازی کتاب» از سلسله دوره‌های تخصصی طراحی گرافیک و تصویرگری کتاب از سوی کتاب‌آرا با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران در محل مجموعه فرهنگی هنری کارستان بهارستان در قالب یک کارگاه تک جلسه‌ای برگزار شد.

«کتاب‌آرا» کار خود را با هدف ارتقای طراحی گرافیک و تصویرسازی کتاب اعم از طراحی جلد، صفحه‌آرایی، طراحی هویت کتاب و… از سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز کرد و روند آموزشی خود را در طول آن سال نیز ادامه داد و به نمایشگاه‌ سی‌وچهارم رساند و پس از نمایشگاه نیز با برگزاری کارگاه‌هایی این‌چنین فعالیت آموزشی خود را ادامه داده است.

مدرس تازه‌ترین کارگاه کتاب‌آرا یعنی مهرانه جندقی، کارشناس ارشد گرافیک، تصویرگر کتاب کودک و نوجوان، مدرس تصویرگری دانشگاه هنر سوره و دانشکده فنی قم و تجربه تصویرگری بیش از پنجاه جلد کتاب، همکاری با نشریات کودک و نوجوان از جمله به‌نشر، شهر قلم، محراب قلم و مجلات و نشریات کودک و نوجوان مانند سروش کودک و نوجوان، مجله دوست، مجله سنجاقک، پوپک، ملیکا و… را در کارنامه کاری خود دارد.

در ابتدای این کارگاه که با حضور تعدادی از هنرجویان و دانشجویان حوزه تصویرگری کتاب از استان‌های تهران، اصفهان، قم، البرز و قزوین برگزار شد، توضیحاتی در مورد روش خوانش دقیق متن و همچنین تجزیه و تحلیل آن بر اساس کلیدواژه‌ها و کلمات و نمادهای بکار رفته در متن داستان یا شعر داده شد. در ادامه مهرانه جندقی با تاکید بر اینکه آشنایی با ادبیات و شعر و همچنین دیدن عکس‌ها و فیلم‌ها و انیمیشن‌های خوب از زندگی واقعی مردم کمک زیادی به تجزیه تحلیل متن و اقتباس ایده‌های بصری از آن دارد، گفت: الزامی بر این نیست که تصویرگر به متن و کلمات داستان تعهد داشته باشد ولی باید به محتوای کلی متن متعهد بوده و دخل و تصرفی در آن نداشته باشد.

در ادامه مدرس کارگاه با نمایش نمونه‌هایی از استوری‌برد کتاب‌های کودک و نوجوان از هنرمندان ایرانی و خارجی، استوری‌برد را به مثابه نقشه‌‌راهی تعریف کرد که شامل جای‌گذاری و تقسیم‌بندی متن بر اساس تعداد صفحات و قطع کتاب و همچنین ترکیب‌بندی و انتخاب زاویه دید و نهایتا طراحی شخصیت و فضاسازی است. استوری‌برد کمک می‌کند که تمامی قاب‌های یک کتاب را در کنار هم دید و فضای تصویری کتاب را مدیریت کرد.

در بخش دوم این کارگاه سه متن از سه کتاب مختلف به هنرجویان ارائه شد که باید بعد از تجزیه و تحلیل متن با راهنمایی استاد کارگاه به طراحی استوری‌برد برای یکی از داستان‌های ارائه شده می‌پرداختند.

یکی از اتفاقات این کارگاه حضور دو نفر از مدیران هنری با سابقه در حوزه نشر کتاب‌های کودک و نوجوان بود که به دعوت کتاب‌آرا مهمان این کارگاه بودند. کاظم طلایی؛ مدیر نشر طلایی و مدیر هنری انتشارات به‌نشر و همچنین مدیر هنری سابق مجلات رشد و شاپور حاتمی؛ مدیر ارشد هنری انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که سابقه مدیریت هنری در نشرهای مختلف اعم از افق، قدیانی، پرتقال،‌ زعفران و… را دارد در این کارگاه حضور داشتند که با دیدن نمونه آثار هنرجویان و تحسین و تشویق آنان قول همکاری با تعدادی از هنرجویان کتاب‌آرا را دادند.

لینک کوتاه : http://pargarkhabar.ir/?p=4664

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi