• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
1
نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران:

اسباب‌بازی ایرانی می‌تواند با محصولات جهانی رقابت کند

  • کد خبر : 3795
  • 07 بهمن 1402 - 11:24
اسباب‌بازی ایرانی می‌تواند با محصولات جهانی رقابت کند
حامد تاملی گفت: تنوع تولیدات ایرانی اسباب‌بازی، می‌تواند همه سلایق را راضی کند.

به گزارش پرگار خبر، حامد تاملی، نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران در حاشیه هشتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی که از ۲۷ دی‌ماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران آغاز به کار کرده است اظهار کرد: شاید بسیاری افراد از این که یک انجمن صنفی در حوزه اسباب‌بازی مشغول فعالیت است، اطلاع نداشته باشند.
وی اضافه کرد: این انجمن از اواخر سال ۹۶ کار خود را با حضور جمعی از تولیدکنندگان آغاز کرد و در حال حاضر، دوره سوم هیات مدیره این انجمن مشغول فعالیت هستند.
تاملی با بیان این که هدف اصلی این انجمن ایجاد تشکلی برای هم‌افزایی توان تولید داخل بوده است تاکید کرد: در داخل کشور ساختارهایی برای حرکت درست صنعت اسباب‌بازی که به خاطر ارتباط با کودکان و نوجوانان، از جمله مهم‌ترین و راهبردی‌ترین صنایع فرهنگی به شمار می‌ود، مورد نیاز است.

صنعت راهبردی
وی نقش صنعت اسباب‌بازی در شکل‌گیری شخصیت نسل آینده ایران‌زمین را یادآور شد و عنوان کرد: این صنعت با پیشینه‌ای در حدود نیم قرن در ایران، صنعتی نوپا به شمار می‌آید و در دهه‌های اخیر با هجمه واردات اسباب‌بازی‌های خارجی دچار چالش شد، به طوری که در حال حاضر نیز رقابتی تنگاتنگ بین محصول ایرانی و محصولات خارجی، خصوصا محصولات تولیدِ چین وجود دارد.
نایب‌رئیس انجمن صنفی اسباب‌بازی ادامه داد: وجود این تشکل به هم‌افزایی توان تولیدکنندگان ایرانی در حوزه تولید، طراحی و فناوری‌های مورد نیاز، کمک می‌کند و موجب می‌شود آینده بهتری در این حوزه رقم بخورد.
تاملی تولید اسباب‌بازی ایرانی متناسب با فرهنگ ایرانی را نیازی ضروری توصیف کرد و گفت: انجمن صنفی اسباب‌بازی حداکثر تلاش خود را برای فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای پاسخگویی به این نیاز به کار گرفته است.

اسباب‌بازی‌هایی با شخصیت‌های ایرانی
وی با بیان این که ۱۰ شخصیت محبوب کودکان و نوجوانان ایرانی، شخصیت‌های آمریکایی هستند تصریح کرد: این واقعیت یک هشدار جدی برای فرهنگ ایرانی است و باید تلاش کرد شخصیت‌های ایرانیِ متناسب با فرهنگ ایرانی در همه محصولات فرهنگی، از جمله اسباب‌بازی به کودکان و نوجوانان ارائه شود.
تاملی برگزاری رویدادهایی همچون جشنواره ملی اسباب‌بازی را تلاشی برای ورود شخصیت‌های ایرانی به حوزه اسباب‌بازی خواند و خاطرنشان کرد: قاعدتا به خاطر نوپا بودن صنعت اسباب‌بازی و انجمن صنفی اسباب‌بازی اتفاقی که باید در عرصه به کار گیری شخصیت‌های ایرانی صورت گیرد رخ نداده است، با این حال تولیدات پویانمایی که در سال‌های اخیر با کیفیتی مناسب تولید و منتشر شده، دست تولیدکنندگان را در استفاده از شخصیت‌های ایرانی، بازتر کرده است.

ضرورت اصلاح دیدگاه مسئولان
وی ابراز امیدواری کرد: با مشوق‌هایی که حاکمیت می‌تواند برای استفاده از شخصیت‌های ایرانی در تولید اسباب‌بازی و محصولات فرهنگی اعمال کند، افق‌های روشن‌تری پیش رو خواهد بود.
تاملی درخصوص کاستی‌های موجود در صنعت اسباب‌بازی اظهار کرد: هنوز اسباب‌بازی در نگاه مسئولان حاکمیتی و مدیران رسانه ملی، به عنوان یک کالای فرهنگی مورد توجه قرار نگرفته است، در صورتی که توجه بیشتری به این عرصه صورت گیرد، می‌توان رشد بیشتر این صنعت را توقع داشت.

نمایشگاهی با کیفیت و متنوع
نایب رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان اسباب‌بازی در تشریح شرایط برگزاری دوره‌های پیشین جشنواره ملی اسباب‌بازی عنوان کرد: دوره‌های چهارم و پنجم نمایشگاهی بزرگ با حضور تولیدکنندگان داخلی برگزار شد که در آن بخش‌های تخصصی، ترویجی و جانبی برپا بود، با این وجود به دلیل همه‌گیری کرونا، برپایی حضوری نمایشگاه در دوره‌های بعد میسر نشد و امسال، پس از دو دوره نمایشگاه به صورت حضوری برگزار می‌شود.
وی اضافه کرد: به دلیل وقفه‌ای که رخ داد، امسال بخش‌های ویژه‌ای را که در دوره‌های پیشین وجود داشت، نداریم، ولی تلاش شده است فضایی بزرگ برای فروش و معرفی تنوع و کیفیت اسباب‌بازی ایرانی فراهم شود، به طوری که می‌توان ادعا کرد بزرگ‌ترین فروشگاه اسباب‌بازی ایرانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپاست.
تاملی با اشاره به پیشرفت‌های صنعت اسباب‌بازی در ایران تاکید کرد: اگر به ۲۰ سال پیش صنعت اسباب‌بازی در ایران نگاه کنیم، تنوعی را که امروز شاهدیم، نخواهیم دید، اما امروز مخاطبان در نمایشگاه تنوع بسیار زیادی در دسته‌بندی‌های متنوع اسباب‌بازی برای گروه‌های سنی مختلف، از نوزاد تا بزرگسال، مشاهده خواهند کرد که می‌تواند همه سلایق را راضی کند.
وی اضافه کرد: اسباب‌بازی‌های ایرانی به خوبی می‌توانند با اسباب‌بازی‌های خارجی رقابت کنند.

فعالیت‌های ترویجی در نمایشگاه
تاملی اظهار کرد: غرفه‌هایی برای ارتباط مستقیم تولیدکنندگان با مخاطبان ایجاد شده که تولیدکنندگان در آن علاوه بر معرفی محصولات خود، توضیحاتی درباره کارکردهای اسباب‌بازی‌ها و تاثیر آن در رشد فکری و تربیتی کودک ارائه می‌کنند.
نایب رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان اسباب‌بازی توضیح داد: این ارتباط رودررو می‌تواند در زمینه فرهنگ‌سازی استفاده از اسباب‌بازی و هدایت مصرف در این زمینه، گام‌های موثری برداشته شود.
وی عنوان کرد: بسیاری از مخاطبان، خصوصا پدر و مادرها هنگامی که وارد یک فروشگاه اسباب‌بازی می‌شوند، در رابطه با بازی و کارکردهای اسباب‌بازی آگاهی مناسبی ندارند، موضوعاتی که در اقدامات ترویجی تدارک‌دیده‌شده مورد توجه قرار دارد.

در هشتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، بیش از ۱۲۰ تولیدکننده صنعت اسباب‌بازی، نزدیک ۱۶۰۰ کالای ایرانی را عرضه می‌کنند. این نمایشگاه تا هفتم بهمن‌ماه به کار خود ادامه خواهد داد و نمایشگاه و بازار فروش آن از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ پذیرای مردم خواهد بود.

لینک کوتاه : http://pargarkhabar.ir/?p=3795

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi