• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
0

کارگردان «قطعه تنهایی»: دوست داشتم این انیمیشن اولین فیلمم باشد/ رویاهای برباد رفته!

  • کد خبر : 3735
  • 05 بهمن 1402 - 15:33
کارگردان «قطعه تنهایی»: دوست داشتم این انیمیشن اولین فیلمم باشد/ رویاهای برباد رفته!
کارگردان انیمیشن کوتاه «قطعه تنهایی» به ارایه توضیحاتی درباره این اثر پرداخت.

به گزارش پرگار خبر به نقل از خبرگزاری ایرنا، الهه قمیشی کارگردان انیمیشن کوتاه «قطعه تنهایی» از ۱۰ انیمیشن کوتاه مجموعه «رویاهای بیداری» است که در گروه سینمایی «هنروتجربه» اکران شده است. او فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشگاه هنر تهران است و از سال ۱۳۸۸ در زمینه تولید انیمیشن فعالیت می‌کند.

قمیشی درباره این انیمیشن کوتاه به خبرنگار ایرنا گفت: «قطعه تنهایی» اولین تجربه حرفه‌ای من به عنوان انیمیشن تجربی است. از آنجا که این فیلم در کنار پایان‌نامه ارشدم به‌عنوان پروژه عملی به مرحله تولید رسید، ساخت آن حدود ۲ سال زمان برد. البته تولید این اثر دوسال به صورت متداوم نبود.

وی ادامه داد: پیش تولید نسبتاً سنگین و محدودیت در تولید باعث می‌شد مراحل مختلف کار به‌صورت مداوم و پشت‌سرهم طی نشود. بنابراین فیلمبرداری و عکاسی کار در بازه‌های زمانی متفاوتی انجام شد. حدود ۲۰ نفر از عوامل حرفه‌ای و دلسوز در این پروژه با من همکاری داشتند. تکنیک این فیلم میکس مدیا، تلفیقی از تکنیک‌هایی از جمله استاپ موشن، فوتو انیمیشن و انیمیشن دو بعدی و سه بعدی کامپیوتری است.

کارگردان انیمیشن کوتاه «قطعه تنهایی» درباره جایگاه این انیمیشن در کارنامه کاری‌اش عنوان کرد: فیلمی که شما می‌بینید یعنی اجرای پیکسیلیشنی و مکانیکی در اجرای نقش‌ها، در عین نمایش ساختار دراماتیک اثر و فضایی سورئال، باعث خلق انیمیشنی شد که عمیقاً دوست داشتم به‌عنوان اولین اثر آن را بسازم.

وی در ادامه گفت: ایده اولیه این انیمیشن در یکی از کلاس‌های دوره تحصیلی من یعنی فیلمنامه‌نویسی شکل گرفت. وقتی که درباره زندگی انسانی تنها با خرق عادت‌های عجیب فکر می‌کردم. قصد داشتم با انتقال روایتی جدید و با کمک مدیوم انیمیشن، انزوای انسان امروز و سرگشتگی آدم‌های نسل‌های قبل‌تر را نشان دهم زیرا کشف لایه‌های پنهان در شخصیت‌ها و روان انسان‌ها از مقوله‌های مورد علاقه من در فیلمنامه نویسی است.

قمیشی درباره این انیمیشن تاکید کرد: برای من فرم و محتوا به یک اندازه مهم است و سعی کردم به‌طور حساب شده‌ای از تکنیک‌های گوناگون بهره بگیرم و با کنش عمیق و حساب شده شخصیتم از آن‌ها در خدمت بیان روایی اثرم استفاده کنم به طوری که تماشاگر از همراهی با فیلم خشنود باشد.

این کارگردان در ادامه توضیح داد: نمی‌دانم «قطعه تنهایی» برای چه کسانی دغدغه خواهد بود اما در هر حال برای من فیلم مهمی است. آنچه در دل این ساختار روایت می‌شود حرف مهمی درباره پدرسالاری، رویاهای بربادرفته، حسرت و وابستگی‌ است که ممکن است دغدغه بعضی از انسان‌ها باشد. قصد داشتم با نزدیک شدن هر چه بیشتر به ابعاد عمیق‌تر روان شخصیت فیلم، تاثیر آسیب‌های روانی در دوران کودکی را بر زندگی بزرگسالی نمایش دهم. به عنوان کار اول این اثر تجربه‌های زیادی را برایم رقم زد و همچنان حساسیت من را در ارائه ایده‌های جدید و بکر حفظ کرده است.

قمیشی درباره اکران این انیمیشن گفت: انیمیشن تجربی از دغدغه‌های شخصی من است. برای من درک چنین فضایی که با کشف و شهود از دنیای پیرامون رقم می‌خورد، اهمیت دارد. بهترین محل حضور برای این نوع فیلم‌ها جشنواره‌ها و گروه‌های سینمایی از جمله «هنروتجربه» است. فیلم من تاکنون در جشنواره‌های داخلی و خارجی متنوعی به نمایش درآمده است اما برای اکران آن در «هنروتجربه» شور دیگری دارم، چراکه محفل مهمی برای بحث و گفتمان پیرامون فیلم‌های تجربی است.

وی در پایان گفت: اینکه تعدادی سینما برای این دسته از فیلم‌ها اختصاص داده می‌شود، عالی است. نمایش انیمیشن‌های کوتاه علاوه بر انتقال تجربیات، دانش و علایق شخصی فیلمسازان مهم‌ترین اتفاق برای دستاوردها و تاثیر آن‌ها بر جامعه انیمیشن و دیگر شاخه‌های فیلمسازی است.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای بیداری» از روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه هرروز در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنروتجربه» در تهران و روزهای چهارشنبه هر هفته در سینماهای شهرستان‌ها به نمایش در آمده است.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای بیداری» شامل ۱۰ انیمیشن به نام‌های «آدم خانگی» به کارگردانی مرضیه ابرار پایدار، «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» به کارگردانی معین صمدی، «داش آکل» به کارگردانی هاجر مهرانی، «دشت گل‌های زرد» به کارگردانی حسین آقامحمدی، «قطعه تنهایی» به کارگردانی الهه قمیشی، «کلنل» به کارگردانی پرستو کاردگر، «گنجشکک» به کارگردانی الهه فلاحیان، «نقطه» به کارگردانی محمد زارع، «همیشه گمشده‌ای هست» به کارگردانی مسعود صفری، «باغ پادشاه» به کارگردانی ایرج محمدی رزینی است.

آثاری که در این مجموعه به نمایش درمی‌آیند در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را کسب کرده‌اند.

این بسته انیمیشن مناسب مخاطبان بالای ۱۲ سال است.

لینک کوتاه : http://pargarkhabar.ir/?p=3735

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi