• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
3

تولید صنایع دستی برای جذب مشتری کاربردی شود

  • کد خبر : 2029
  • 17 آذر 1402 - 2:03
تولید صنایع دستی برای جذب مشتری کاربردی شود
معاون صنایع دستی وزارت‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: مشتری ما امروز بضاعت خرید صنایع دستی گران و تزئینی را در سبد خود ندارد و باید برای مشتری صنایع دستی کاربردی تولید کنیم.

به گزارش پرگار خبر به نقل از خبرگزاری ایرنا، مریم جلالی روز پنجشنبه در نشست شورای راهبردی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی استان کرمان تاکید کرد: سالها از وجود نداشتن تصویر شفاف صنایع دستی در سپهر توسعه کشور رنج می بردیم و تصویری از این محصول در ادبیات توسعه وجود نداشت.

وی با بیان اینکه صنایع دستی اقتصاد هویت بنیان است، تصریح کرد: در طول ۲ سال گذشته سعی کردیم زنجیره ارزش تولید صنایع دستی و اتصال به اقتصاد فرهنگ با کمک بخش خصوصی تقویت شود.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه محصول صنایع دستی ما باید استاندارد و با کیفیت و شناسنامه دار و با قیمت گذاری مشخص باشد،ادامه داد: شاید برخی از محصولات صنایع دستی گران قیمت باشد اما در شهر قلعه گنج ما حصیر را با قیمت ارزان داریم و تنوع محصولات صنایع دستی زیاد است.

وی اضافه کرد: در برنامه های توسعه قبلی صنایع دستی را زیر مجموعه صنایع خلاق تعریف کرده بودند در حالی که مختصات صنایع دستی متفاوت است و در برنامه هفتم توسعه برای تقویت زیست بوم صنایع دستی ادبیات و برنامه جدیدی را طرح ریزی کردیم.

جلالی خاطر نشان کرد: ما دانش بنیان تر از گلیم شیرکی پیچ در حوزه صنایع دستی نداریم، چون در آن هوش و خلاقیت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه زنجیره ارزش افزوده صنایع دستی در هیچ کدام از استان‌ها کامل نیست گفت: وقتی شهری را شهر جهانی صنایع دستی اعلام می کنیم یعنی باید به همه ارکان توجه شود و چون صنایع دستی اثری فرا بخشی است شکاف بین بخش خصوصی و دولتی را پر می کند.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: توصیه داریم، سازمان ها، انجمن ها، اتحادیه ها، اصناف و غیره در حوزه صنایع دستی در یک راستا حرکت کنند.

وی بیان کرد: زمانی شهری در صنایع دستی جهانی می شود باید نگاه جهانی داشته باشیم و نگاه ما در حوزه صنایع دستی درون‌گرا بوده است، اما باید برای شبکه سازی تولید صنایع دستی فرهنگسازی کنیم.

جلالی با بیان اینکه پیمان سپاری ارزی بزرگترین مانع صادرات صنایع دستی بود افزود: پیمان سپاری اکنون برداشته شده است اما در صادرات این محصولات موفق نبوده‌ایم، زیرا دانش ما در حوزه صادرات کافی نیست.

معاون صنایع دستی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: همه شهرهای ملی و جهانی صنایع دستی با یکدیگر در ارتباط باشند و با چنین شبکه‌ای می‌توان در حوزه صنایع دستی تحول ایجاد کرد.

کمبود منابع مالی مشکل عمده صنایع دستی

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: مشکلات حوزه صنایع دستی در کشور و استان کرمان بیشتر ناشی از کمبود منابع مالی است.

محمد رضا پور ابراهیمی با اشاره به شهرت صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: تلاش می کنیم سهم استان کرمان برای حمایت از صنایع دستی در تسهیلات تبصره ۱۸ و بودجه سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: باید بازارهای هدف خارجی برای صادرات محصولات صنایع دستی مشخص و تولید محصولات نیز طبق سلیقه این بازارها انجام شود و از بستر فضای مجازی برای معرفی محصولات و ظرفیت‌های گردشگری باید استفاده کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید در چرخه تولید صنایع دستی به بخش بازاریابی و فروش توجه ویژه ای کنیم و در نمایشگاه های صنایع دستی خارجی محصولات کشور و استان عرضه شود.

وی ادامه داد: تامین منابع مالی، مالیات، بیمه تامین اجتماعی و صادرات از جمله مشکلات حوزه صنایع دستی محسوب می شود و در مجلس شورای اسلامی آمادگی پشتیبانی برای حمایت از تولید و تسهیل صادرات کالاهای صنایع دستی را داریم.

وجود هفت شهر و روستای ملی و جهانی صنایع دستی در کرمان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان هم در این نشست گفت: هفت شهر و روستای جهانی و ملی صنایع دستی شامل شهربابک شهر ملی فیروزه، راور شهر ملی قالی، کرمان شهر ملی صنایع دستی، قلعه گنج شهر ملی حصیر بافی، راین شهر ملی چاقو سازی و سیرجان به عنوان‌ شهر جهانی گلیم، روستای بیدکردوئیه بافت روستای ملی در استان کرمان وجود دارد.

کاظم حسین زاده افزود: از سال ۱۴۰۰ شورای راهبردی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی استان کرمان تشکیل شده است و بازیابی نظام هویتی و محلی منطقه، ایجاد اشتغال، خلق ثروت و ارزش افزوده از مهمترین اهداف این شورا است.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد هنرمندان صنایع دستی کرمان به صورت غیرمتمرکز فعالیت دارند، بیان کرد: در برخی رشته ها مثل خراطی و سفالگری امکان تمرکز کار وجود دارد، اما در برخی رشته ها تمرکزگرایی به زیست بوم صنایع دستی آسیب می زند.

شهردار کرمان نیز گفت: کرمان به عنوان شهر ملی صنایع دستی معرفی شده است که بازارچه دائمی صنایع دستی در این شهر راه‌اندازی و نمایشگاه‌های متعددی در حوزه صنایع دستی برگزار شده است و همچنین در حوزه چاپ کتاب نیز اقداماتی در حال انجام داریم.

سعید شعرباف افزود: شهر کرمان امکان و ظرفیت زیادی در حوزه صنایع دستی دارد و درخواست داریم تا فرایند ثبت جهانی شدن کرمان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی تسریع شود.

وی بیان کرد: تصمیم داریم تا با کمک بخش خصوصی بازارچه‌های صنایع دستی بیشتری در شهر کرمان راه‌اندازی کنیم و همچنین با محوریت‌ بافت زیبای تاریخی کرمان میزبان رویدادهای جهانی باشیم.

نشست شورای راهبردی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی استان کرمان در محل اتاق بازرگانی کرمان بزار شد.

لینک کوتاه : http://pargarkhabar.ir/?p=2029

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi