به گزارش پرگار خبر به نقل از خبرگزاری صداوسیما، محمدرضا زارع بُرزشی به افزایش روند تولید اسباب بازی در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: حدود ۲۴ میلیون عدد اسباب بازی در انواع مختلف شامل اسباب بازیهای ساختنی، خمیر بازی و رنگ انگشتی، عروسک و توپهای پلاستیکی، تاب و سرسره در سال ۱۴۰۰ تولید شد که این میزان به ۲۸.۲ میلیون عدد در سال ۱۴۰۱ رسید و در سال ۱۴۰۲ به ۳۰.۸ میلیون عدد اسباب بازی افزایش یافت.
وی به برنامه ریزی برای رشد تولید صنایع خلاق در سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: رشد ۲۲ درصدی در حوزه اسباب بازی برنامه ریزی شده است و افزایش تولید اسباب بازی به ۳۷.۵ میلیون عدد هدفگذاری شده است این در حالی است که رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم تکلیف شده است، همچنین در زمینه مصنوعات و فلزات گرانبها رشد ۱۱ درصدی، تجهیزات ورزشی رشد ۱۸ درصدی و در زمینه فرش دستباف رشد ۸ درصدی هدفگذاری شده است.
زارع با اشاره به رشد تولید برخی وسایل بازی در کشور، ادامه داد: تولید بازیهای کارتی، چوبی و شناختی برگرفته از خلاقیت و نوآوری در کشور رونق گرفته است و حتی بازیهای کارتی ساخت ایران صادر میشود.
به گفته سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران؛ بیش از ۸۰ درصد وسایل بازی و تجهیزات موجود در شهربازیها ساخت داخل است و بیش از ۹۰ درصد آن بومی سازی شده است.
زارع با بیان اینکه سال گذشته از ۳ سند راهبردی دفتر صنایع خلاق رونمایی شد، گفت: برنامه راهبردی مصنوعات طلا، نقره و جواهر، اسباب بازی و سرگرمی و تجهیزات ورزشی رونمایی و به ازای هر یک، کارگروه ملی تشکیل شد و هر فصل جلساتی با حضور ذینفعان به منظور پیشبرد، بروز رسانی و رفع نواقص این برنامهها برگزار میشود.
وی با بیان اینکه سند راهبردی اسباب بازی و سرگرمی مورد تایید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا قرار گرفته، افزود: هم اکنون این سند در دفتر ریاست جمهوری است و پس از ابلاغ به عنوان سند راهبردی اسباب بازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
صادرات ۱۱۸ میلیون دلاری صنایع خلاق؛ سال گذشته
سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران به صادرات ۱۱۸ میلیون دلاری در حوزه صنایع خلاق در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: سال گذشته صادرات اسباب بازی و سرگرمی ۴۳.۷ دهم میلیون دلار و میزان واردات ۳۲.۶ دهم میلیون دلار بوده است که از این میزان ۱۰.۵ میلیون دلار شامل واردات اجزا و قطعات تولید اسباب بازی بوده است و همین موضوع نوید دهنده رشد تولید در این صنعت است.
به گفته زارع؛ با این میزان تولید و صادرات اسباب بازی فقط ۴۰ درصد بازار در دست تولیدکنندگان داخلی است و براساس آمار ستاد مرکزی قاچاق کالا، ۶۰ درصد بازار اسباب بازی همچنان کالای تقلبی و قاچاق است.
وی درباره حجم بازار صنعت اسباب بازی ادامه داد: تولیدکنندگان، بازار این کالای سرگرمی را ۴۰۰ میلیون دلار پیش بینی میکنند که از این میزان ۲۰۰ میلیون دلار در شرایط مطلوب سهم تولید داخلی است و در نتیجه بقیه کالای قاچاق و تقلبی است و کالای تقلبی همان تولیدات زیرپلهای است که حجم بیشتری از قاچاق دارد و برای رفع این چالش مجوز دار کردن واحدهای زیرپلهای را در دستور کار داریم.
وی به واردات قانونی برخی اسباب بازیها به صورت دسته بندی و از طریق کارتابل فنی وزارت صمت اشاره کرد و گفت: بدلیل وجود بازار کالای تقلبی و قاچاق در کشور نیازمند واردات قانونی هستیم تا زمانی که تولیدات داخلی به حدی برسد که اذعان کنیم ۷۰ درصد بازار کالای داخلی است.
براساس اعلام ستاد مرکزی قاچاق کالا در سال ۹۹، ۵۵۰ میلیون دلار اسباب بازی، بازی و سرگرمی شامل بازیهای رایانه ای، کنسول بازی، تجهیزات شهربازی و سرگرمی به صورت قاچاق وارد کشور شده است.
حمایت وزارت صمت از سرمایه گذاری در صنعت اسباب بازی
سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران درباره ایجاد فضای سرمایه گذاری و حمایت از تولیدکنندگان اسباب بازی از سوی متولیان امر، گفت: در برنامه راهبردی، این موارد دیده شده و در دفتر صنایع خلاق گروهی به نام سرمایه گذاری و تولید و گروهی نیز با عنوان کسب و کار میتوانند سرمایه گذار را در مسیر سرمایه گذاری براساس مناطق جغرافیایی و محصول تولیدی و نیاز بازار، هدایت و حمایت کنند.
وی در خصوص نوع حمایت از این سرمایه گذاران، افزود: هر مجموعهای که مجوز صنعتی اخذ کند خود را ملزم میدانیم زمینی در شهرکهای صنعتی با امکاناتی همچون آب، برق، گاز اختصاص دهیم و در تامین مواد اولیه نیز آنها را کمک میکنیم.
زارع به رشد ۱۵۰ درصدی تخصیص مواد اولیه تولید اسباب بازی (پلاستیک و پلی اتیلن) اشاره کرد و گفت: حمایتهای فنی – اعتباری، تخصیص تسهیلات و کمک به صادرات، کاهش و یا حتی بستن تعرفه واردات کالاهای تولیدی نظیر توپ ورزشی که هم اکنون به قدر نیاز داخل و حتی برای صادرات تولید میشود؛ از جمله طرحهای حمایتی از تولیدکنندگان برای سرمایه گذاری در تولید اسباب بازی است.
به گفته سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران؛ صنعت تولید اسباب بازی به عنوان صنعتی نوپا با کمتر از ۵۰۰ واحد صنفی- صنعتی در کشور فعال است که امیدواریم با قرارگرفتن ظرفیتهای تولیدی در کنار هم و تشکیل یک کنسرسیوم (مجموعه) با ایجاد یک زنجیره تولیدی به تولید محصولاتی با ارزش افزوده و قابلیت رقابتی در فضای بین المللی دست یابیم.